Μετά από αρκετές ώρες ψαξίματος και αρκετές δοκιμές(με κάποια σπασμένα μοτέρ..ευτυχώς όχι δικά μου) νομίζω πως μπορώ να σας παρουσιάσω έναν οδηγό για τούρμπισμα σε κινητήρες 4ΖΖ,3ΖΖ και 1ΖΖ και γενικά κάποιες πληροφορίες για τα μοτέρ αυτά.Ότι αναφερθεί από εδώ και μετά είναι πάντα με βάση την απόλυτη ασφάλεια του μοτέρ.Φυσικά μεγάλο ρόλο στην αξιοπιστία(ίσως και τον μεγαλύτερο) παίζει το πρόγραμμα.
Λίγα λόγια για το μπλοκ
Το μπλοκ εξωτερικά είναι από αλουμίνιο για μείωση βάρους και είναι τύπου ‘’open deck’’.
http://www.monkeywrenchracing.com/im...SHORTBLOCK.png
Οι κύλινδροι είναι από
μαντέμι και
όχι από αλουμίνιο..
Στον κύλινδρο μπορεί να γίνει ρεκτιφιέ χωρίς κανένα πρόβλημα και χωρίς να μειώσουμε στο ελάχιστο την αντοχή του από ότι ήταν αρχικά και να μπει πιστόνι
ΜΟΝΟ 0.5mm μεγαλύτερο(Από 79mm πάμε σε 79.5mm)ώστε να εξασφαλίσουμε ότι ο κύλινδρος στο εσωτερικό του είναι στρογγυλός και όχι οβάλ.Αυτό γίνεται για να είμαστε σίγουροι ότι δεν θα καίει λάδια.Για μεγαλύτερο πιστόνι 82mm ή 82.5mm χειαζόμαστε χιτώνια.(Ακόμα και με χιτώνια το 82.5mm είναι το μέγιστο που μπορούμε να βάλουμε).
Γενικά το μπλοκ μπορεί να αντέξει πιέσεις μέχρι και 1.4-1.5 bar.(ίσως και 1.6 αλλά δεν ξέρω πόσο θα αντέξει..δεν το έχω δοκιμάσει)Αν τοποθετήσουμε χιτώνια η μέγιστη πίεση που μπορούμε να δουλέψουμε είναι 2-2.2 bar(μέχρι 2.5 bar με ασφάλεια λέει η εταιρία..αλλά είπαμε θέλουμε την απόλυτη αξιοπιστία!)
Ας σφυρηλατήσουμε και όχι μόνο..
Αν κάποιος αποφασίσει να κάνει σφυρήλατο το μοτέρ του καλό είναι να το κάνει και 1.8cc αφού θα ανοιχτεί..
Να ξεκινήσουμε με τα εργοστασιακά πιστόνια.
Γενικά καλό είναι να μην τα δουλεύουμε πάνω από 0.6- 0.7bar.Το καλύτερο είναι μέχρι 0.5 βαριά 0.6bar..αξιοπιστία μην ξεχνιόμαστε!Αυτό ισχύει και για το 3ΖΖ,4ΖΖ,1ΖΖ.Στο 0.5 το μοτέρ θα είναι αξιόπιστο και το πιο πιθανό είναι να μην πάθει και ποτέ τίποτα με σύμμαχο ένα καλό πρόγραμμα.Αυτά με την εργοστασιακή συμπίεση..Σε υπερκυβισμένα το πολύ 10,5 συμπίεση για να ισχύουν τα παραπάνω.
Σφυρήλατα πιστόνια
Με τα σφυρήλατα πιστόνια αν δεν σηκώσουμε πίεση παραπάνω από ότι αντέχει το μπλοκ μας και με σωστό πρόγραμμα δεν θα έχουμε κανένα απολύτως πρόβλημα.
Εργοστασιακές μπιέλες
Οι εργοστασιακές μπιέλες λένε ότι μπορούν να δουλέψουν μέχρι και 1 bar.Δεν το έχω δοκιμάσει δεν ξέρω αν ισχύει αλλά αφού δεν έχουμε την υποδομή(πιστόνια) για να δουλέψουμε τόση πίεση μένουμε ότι στο 0.5bar δεν παθαίνουν τίποτα.Σημαντικό είναι και η ροπή που θα βγάλει το μοτέρ μας.Με μαμά μπιέλες καλό είναι να μην ξεπεράσουμε τα 30 κιλά ροπής.
Σφυρήλατες μπιέλες
Περίπου ότι ισχύει και για τα σφυρήλατα πιστόνια.Δεν θα έχουμε κάποιο πρόβλημα αν τοποθετηθούν σωστά,έχουμε σωστό πρόγραμμα και σφιχτούν με την κατάλληλη ροπή.
Εργοστασιακός στρόφαλος
Ο εργοστασιακός στρόφαλος αντέχει…!Ειδικά από 1ΖΖ…Μέχρι 500 άλογα!!
Βίδες καβαλέτων στροφάλου
Οι εργοστασιακές βίδες των καβαλέτων στροφάλου αντέχουν μέχρι 270 άλογα και μέχρι 35 κιλά ροπής σίγουρα.(Μπορεί και παραπάνω αλλά δεν το έχω δοκιμάσει για να είμαι σίγουρος).Αν κάποιος κάνει σφυρήλατο το μοτέρ του υπάρχουν βελτιωτικές της ARP με κόστος περίπου 80 ευρώ.(Είναι αστείο κάποιος να φτιάξει το μοτέρ του και να μην δώσει αυτά τα λίγα παραπάνω..)
Βίδες κεφαλής
Οι εργοστασιακές βίδες κεφαλής λένε ότι αντέχουν μέχρι και 1.3bar .Δεν το έχω δοκιμάσει μέχρι εκεί.Μέχρι 0.9-1bar και μέχρι 260 άλογα και 30 κιλά ροπής αντέχουν σίγουρα.Υπάρχουν βελτιωτικές της ARP με κόστος περίπου 170 ευρώ.
Μέταλλα στροφάλου,μπιελών,θρος
Τα αλλάζουμε όταν και αν κάνουμε το μοτέρ μας σφυρήλατο.Μέχρι τότε δεν ασχολούμαστε.Υπάρχουν βελτιωτικά της ACL.
Κεφαλή
Εδώ ο καθένας κάνει ότι θέλει.Μπορεί να κρατήσει από το 4ΖΖ,από το 3ΖΖ ή να βάλει από 1ΖΖ.Όλες όπως είναι από το εργοστάσιο μπορούν να στροφάρουν μέχρι 7.200 στροφές(εγώ έχω κόφτη 7.000 στροφές…)Από εκεί και μετά μπορούμε να κάνουμε ροική,να αλλάξουμε ελατήρια βαλβίδων,βαλβίδες,retainers,εκκεντροφόρους…ότι θέλει και ότι έχει ανάγκη να κάνει ο καθένας..
Εισαγωγή
Η πλαστική εισαγωγή είναι χυτή και όχι κομμάτια κολλημένα μαζί..Γενικά το εξωτερικό περίβλημα της εισαγωγής είναι αρκετά σκληρό!Στο εσωτερικό υπάρχει μια πλάκα πλαστική σαν διάφραγμα.Αυτό είναι αρκετά ευαίσθητο και πολλές φορές σπάει και κάνει θόρυβο.Η εισαγωγή αυτή μπορεί να ανοιχτεί και να αφαιρεθεί αυτό το διάφραγμα.Με το διάφραγμα αντέχει σίγουρα μέχρι 1.2-1.3 bar.Αν αφαιρέσουμε το διάφραγμα μπορούμε να σηκώσουμε μέχρι και 1.6 bar.(Δεν ξέρω για παραπάνω πίεση..)
Υπάρχει και μια αλουμινένια εισαγωγή από το Αμερικάνικο Celica,Corolla αλλά δεν ξέρω κατά πόσο δουλεύει σωστά και αν έχει καλύτερη ροικότητα από την πλαστική.
Άλλη λύση είναι να φτιάξουμε αλουμινένια σε μηχανουργείο αλλά δεν ξέρω αν θα είναι καλή και σίγουρα θα κοστίσει πάνω από 300 ευρώ.Αλουμινένια εισαγωγή σίγουρα δεν είναι ένα κυλινδάκι με τέσσερα χωνιά που φτιάχνουν οι περισσότεροι..
Κυβισμός
Με 79mm πιστόνι ο κυβισμός είναι 1798cc
(Χρησιμοποιούμε την εργοστασιακή φλάντζα)
Με 79.5mm πιστόνι ο κυβισμός είναι 1815cc περίπου
(Χρησιμοποιούμε την εργοστασιακή φλάντζα)
Με 82mm πιστόνι ο κυβισμός είναι 1931cc περίπου
(Χρησιμοποιούμε βελτιωτική φλάντζα 82-82.5mm)
Με 82.5mm πιστόνι ο κυβισμός είναι 1950cc περίπου
(Χρησιμοποιούμε βελτιωτική φλάντζα 82-82.5mm)
*Γενικά να ξέρεται ότι σε σφυρήλατες καταστάσεις καλό είναι να αλλαχτεί το γρανάζι της τρόμπας του λαδιού.Υπάρχει βελτιωτικό της CircuitWorx.
Και τέλος το μοτέρ αυτό σφυρήλατο μέχρι 490 άλογα στρόφαλο δεν έχει κανένα πρόβλημα.Από εκεί και πάνω εμφανίζεται κάποιες φορές ένα προβληματάκι στα μέταλλα των μπιελών..ACL σου λέει μετά…