Σωστή Πίεση Των Ελαστικών Το Α Και Το Ω
Για την ασφάλειά μας είναι σημαντικό τα ελαστικά μας να έχουν σωστή πίεση.
Όλο το φορτίο του αυτοκινήτου στηρίζεται πάνω σε τέσσερις επιφάνειες επαφής που έχουν, η κάθε μία, το μέγεθος μιας παλάμης. Το μέγεθος και το σχήμα αυτής της επιφάνειας επαφής εξαρτάται άμεσα από την πίεση του ελαστικού.
Τα λάστιχά μας δεν είναι εντελώς στεγανά. Υπάρχει μια απώλεια πίεσης περίπου 0,5 bar το χρόνο. Εάν αυτή δεν αποκατασταθεί έγκαιρα μπορεί να γίνει επικίνδυνη.
Η πίεση του ελαστικού είναι πάρα πολύ σημαντική γιατί σε κάθε περιστροφή του τροχού, το λάστιχο πιέζεται. Αυτή η πίεση ονομάζεται τόξο.
( εικόνα τόξο)
Εάν για μεγάλο χρονικό διάστημα κινούμαστε με μειωμένη πίεση το ελαστικό κινδυνεύει να αποκολληθεί. Αποκόλληση είναι η αποκοπή της ζώνης κύλισης, η οποία προκαλεί ένα απότομο κλατάρισμα και έχει ως αποτέλεσμα την καταστροφή του ελαστικού αλλά και την απώλεια ελέγχου του αυτοκινήτου μας.
(εικόνα αποκόλληση)
Η πίεση βέβαια παίζει σημαντικό ρόλο στη κατά μήκος πρόσφυση ειδικά τη στιγμή του φρεναρίσματος. Σε δοκιμή φρεναρίσματος από τα 90 χιλ/ώρα στα 70 χιλ/ώρα σε βρεγμένο δρόμο με πίεση μειωμένη κατά 1 bar η διαφορά απόστασης φρεναρίσματος σε σύγκριση με το αν είχαμε την κανονική πίεση είναι 4 μέτρα που αντιστοιχεί σε ένα αυτοκίνητο και αυτό μπορεί να τα αλλάξει όλα.
(εικόνα 4μετρα)
Όλοι έχουμε την απαίτηση από ένα ελαστικό να κατευθύνει τέλεια ένα αυτοκίνητο κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Δηλαδή να διατηρείται σταθερή η πορεία του αυτοκινήτου και να αναπτύσσονται σημαντικές εγκάρσιες δυνάμεις.
Σε μια στροφή για παράδειγμα μπαίνοντας σε μια πλατεία με 50 χιλ/ώρα η πλάγια δύναμη που αναπτύσσεται ισοδυναμεί με το βάρος του αυτοκινήτου.
Η πλάγια πρόσφυση εξαρτάται από το μέγεθος και το σχήμα της επιφάνειας επαφής και από την εγκάρσια ακαμψία του ελαστικού. Αυτοί οι παράγοντες είναι άμεσα συνδεδεμένοι με τη πίεση.
(εικόνα συμπεριφορά)
Με λάστιχα που έχουν μειωμένη πίεση κατά 1 bar μειώνεται η δυνατότητα του αυτοκινήτου να διατηρήσει τη πορεία του.
Σε μεγαλύτερες ταχύτητες λόγω του ότι έχουμε υπερβολικές απαιτήσεις από τα λάστιχα το αυτοκίνητο μπορεί να οδηγηθεί και εκτός δρόμου.
Για αυτό το λόγω πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και να ελέγχουμε τη πίεση των ελαστικών μας, την οποία μπορούμε να συμβουλευτούμε από τους πίνακες πιέσεων που υπάρχουν στα πρατήρια και στα βουλκανιζατέρ.
Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι πολλές φορές οι πιέσεις είναι διαφορετικές μεταξύ των μπροστινών και των πίσω ελαστικών. Για την ασφάλειά μας πρέπει να τοποθετούμε πάντα τα καινούργια ή λιγότερο φθαρμένα λάστιχα στους πίσω τροχούς και να ακολουθούμε τις προδιαγραφές που αναφέρονται στο εγχειρίδιο του αυτοκινήτου μας.
Πρέπει να θυμόμαστε ότι με όσο μεγαλύτερο φορτίο και ταχύτητα επιβαρύνεται ένα λάστιχο, τόσο μεγαλύτερη πίεση χρειάζεται…
Επίσης τα σωστά φουσκωμένα ελαστικά εξοικονομούν βενζίνη γιατί ένα καλά φουσκωμένο λάστιχο προχωράει καλύτερα .
(εικόνα καλά φουσκωμένο προχωράει καλύτερα)
Είναι αποδεδειγμένο από μελέτη ότι μέσα σε ένα χρόνο κινούμαστε δωρεάν 3 περίπου εβδομάδες όταν η πίεση των ελαστικών μας είναι πάντα σωστή.
¶λλη μια οικονομία χάρη στα σωστά φουσκωμένα λάστιχα είναι ότι τα αλλάζουμε λιγότερο συχνά γιατί μειώνεται η φθορά τους. Αν το λάστιχο είναι ξεφούσκωτο φθείρεται στους ώμους (πλάγια),ενώ αν είναι πολύ φουσκωμένο το μεσαίο σημείο της ζώνης κύλισης φθείρεται γρήγορα.
(εικόνα προβλήματα)
Ξεφούσκωτο το ελαστικό είναι πολύ μαλακό και πολύ φουσκωμένο είναι σκληρό. Οι προτεινόμενες πιέσεις είναι υπολογισμένες έτσι ώστε να υπάρχει η σωστή ισορροπία μεταξύ άνεσης και ασφάλειας και είναι απαραίτητο να τις ακολουθούμε γιατί μόνο η σωστά προδιαγεγραμμένη πίεση για το αυτοκίνητό μας, επιτρέπει στο ελαστικό να έχει την καλύτερη απόδοση.
Κάθε οδηγός πρέπει να έχει δύο αντανακλαστικά :κατά αρχάς να είναι σίγουρος για τη καλή γενική κατάσταση 1)του τροχού,2) του ελαστικού και 3) της βαλβίδας χωρίς να ξεχνάει το καπάκι της!
Πρέπει ακόμα να ελέγχει κάθε 15 ημέρες τη πίεση και εάν είναι ανάγκη να την ρυθμίζει.
Για αυτό το λόγο πρέπει να ελέγχουμε όλοι την πίεση των ελαστικών μας τακτικά και να μην το αμελούμε. Ένας έλεγχος άλλωστε δεν διαρκεί πάνω από 2 λεπτά και να θυμάστε πως ένα στα δέκα ατυχήματα οφείλεται στη λάθος πίεση που έχουν τα λάστιχά μας!
Πηγή άντλησης πληροφοριών –ενέργεια έλεγχος πίεσης ελαστικών της Michelin.
Τεχνικό λεξικό
Πρόσφυση είναι η ικανότητα του ελαστικού να μεταδώσει στο δρόμο τις εντολές του κινητήρα, των φρένων και του συστήματος διεύθυνσης.
Δύναμη είναι κάθε αίτιο ικανό να αλλάξει την κίνηση ενός αντικειμένου ( την κατεύθυνση, την ταχύτητα κλπ)
Διαμήκης είναι η παράλληλος με τη φορά της κίνησης
Εγκάρσιος είναι η κάθετος προς τη φορά της κίνησης (πλάγιος)
Φθορά είναι η μείωση του βάθους σκαλίσματος του ελαστικού.
__________________
Ανενεργός Λογαριασμός Μέλους
www.eseepa.gr
Ανενεργός Λογαριασμός Μέλους
|