Η επιστροφή της Toyota στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, σχεδόν δύο δεκαετίες μετά την τελευταία παρουσία της εκεί, δεν πάρθηκε με μοναδικό σκοπό τις αγωνιστικές επιτυχίες.
Έχοντας επενδύσει όσο κανείς άλλος κατασκευαστής στην υβριδική τεχνολογία, η ιαπωνική φίρμα απομακρύνθηκε από το κοινό που γαλουχήθηκε με προτάσεις οι οποίες απευθύνονταν στον πραγματικό οδηγό και όχι στον περιστασιακό «χρήστη» ενός αυτοκινήτου.
Το περίφημο GT 86 έκανε την αρχή ξυπνώντας μνήμες από το ένδοξο παρελθόν της Toyota, ωστόσο η παρουσία του από το 2012 μέχρι σήμερα στην γκάμα της Toyota δεν στάθηκε ικανή να αντιστρέψει το κλίμα που είχε διαμορφωθεί όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Το δικό του λιθαράκι σε επίπεδο σχεδιασμού και όχι μόνο έβαλε το ιδιαίτερα πετυχημένο C-HR, αποτελώντας, παρά την αυξημένη απόσταση που το χωρίζει από το έδαφος και τη δημοτικότητα των υβριδικών εκδόσεών του, ένα πραγματικό “driver’s car”.
Σίγουρα τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα με το Yaris GRMN, την ισχυρότερη -μέχρι σήμερα- έκδοση παραγωγής ενός αυτοκινήτου που αν μη τι άλλο έχει γράψει τη δική χρυσή σελίδα στην ιστορία της Toyota.
Το περιορισμένης παραγωγής Yaris GRMN, μόλις 600 αντίτυπα πρόκειται να παραχθούν μέχρι τον Απρίλιο τα οποία μάλιστα έχουν ήδη βρει ιδιοκτήτη, αποτελεί το πρώτο δείγμα γραφής ενός νέου brand, αντικείμενο εργασίας του οποίου θα αποτελέσουν oi προτάσεις υψηλών επιδόσεων.
Όχι τυχαία, λοιπόν, το Yaris ντύνεται στα χρώματα του πολέμου δημιουργώντας την απαραίτητη σύνδεση ανάμεσα στις πολιτικές εκδόσεις της γκάμας του και εκείνης που μάχεται στις ειδικές διαδρομές του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι.
Εξαιρώντας τα διακοσμητικά στοιχεία που καλύπτουν συγκεκριμένες επιφάνειες του αμαξώματος, οι παρεμβάσεις που πραγματοποιήθηκαν σε επίπεδο σχεδιασμού εξυπηρετούν πολύ συγκεκριμένους σκοπόυς.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα το μεγαλύτερων εισαγωγών αέρα, της αεροδυναμικής πτέρυγας που κοσμεί την κορυφή της πόρτας του χώρου αποσκευών, καθώς και του διαχύτη που φιλοξενεί μερικά εκατοστά χαμηλότερα την κεντρικά τοποθετημένη απόληξη της εξάτμισης.
Με το αμάξωμα να στέκεται σε απόσταση αναπνοής από το έδαφος και τις σφυρήλατες ζάντες της BBS να αφήνουν σε κοινή θέα το επίσης αναβαθμισμένο σύστημα επιβράδυνσης, το Yaris GRMN δεν αφήνει και πολλά πράγματα στη φαντασία του υποψιασμένου παρατηρητή του.
Όπως και να έχει, στο εσωτερικό του Yaris GRMN οφείλεις να ξεχωρίσεις τα bucket καθίσματα, τα στοιχεία αλουμινίου (βλέπε πεντάλ, επιλογέας και τιμόνι), όπως άλλωστε και τον τροποποιημένο πίνακα οργάνων.
Κατά τ’ άλλα, έχει να κάνεις με ένα συμβατικό Yaris, το οποίο μάλιστα ακολουθεί τις εξοπλιστικές συνήθειες των κορυφαίων εκδόσεων του δημοφιλούς supermini.
Όλοι, λοιπόν, συμφωνούν πως οι ουσιαστικότερες αναβαθμίσεις έχουν πραγματοποιηθεί στα μηχανικά μέρη του αυτοκίνητου.
Εκεί όπου ο πρωταγωνιστικός ρόλος ανήκει στον κινητήρα βενζίνης των 1,8 λίτρων, ο οποίος με την πολύτιμη βοήθεια ενός μηχανικού υπερσυμπιεστή αποδίδει 212 ίππους και 250 Nm ροπής.
Ο εν λόγω κινητήρας παράγεται από την Toyota στη Μ. Βρετανία, ωστόσο, στην εξέλιξη της υπερτροφοδοτούμενης εκδοχής του έχει συμμετάσχει και η Lotus. Για τη μεταφορά της ισχύος στους μπροστινούς τροχούς επιστρατεύθηκε ένα μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων όπως άλλωστε και ένα μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης Torsen.
Οι ενισχύσεις που έχει δεχθεί το πλαίσιο, η προσαρμοσμένη στον χαρακτήρα και τις απαιτήσεις της έκδοσης ανάρτηση, οι τετραπίστονες δαγκάνες των μπροστινών τροχών και το αμεσότερο σύστημα διεύθυνσης, συμπληρώνουν τον κατάλογο με τις αναβαθμίσεις που έχει δεχθεί το Yaris.
Ένα ακόμα κερδισμένο στοίχημα για το μικρό «hot hatch» της Toyota είναι και η διατήρηση του βάρους σε χαμηλά επίπεδα, γεγονός που έρχεται να επιβεβαιώσει η καλύτερη αναλογία κιλών ανά ίππο στην κατηγορία του (5,35 κιλά/ίππο).
Πέριξ της Βαρκελώνης, το ιαπωνικό supermini δεν άργησε να αναδείξει το πραγματικό του ταλέντο. Μπορεί οι 212 ίπποι του τετρακύλινδρου κινητήρα των 1,8 λίτρων να μην προκύπτουν αβίαστα, ωστόσο, η γραμμική λειτουργία του μοτέρ σε αποζημιώνει και αν μη τι άλλο σε βοηθά να αναγνωρίσεις τα όρια και να κινηθείς πολύ κοντά σε αυτά.
Προφανώς η παρουσία του μηχανικού διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης αποτελεί μία ακόμα δικλίδα ασφαλείας, λειτουργώντας -ανάλογα με την περίσταση- πότε προληπτικά και πότε… κατασταλτικά.
Η ανάρτηση φιλτράρει ένα μεγάλο μέρος των κακοτεχνιών του οδοστρώματος και ο ήχος που παράγει το σύστημα εξαγωγής με τη μονή απόληξη στο τέλος της διαδρομής του δημιουργεί… ατμόσφαιρα χωρίς να γίνεται κουραστικός ακόμα και σε μεγάλες διαδρομές.
Κοινό συμπέρασμα από την παρουσία του Yaris GRMN εντός και εκτός πίστας, ο ακλόνητος πίσω άξονας, το μάλλον φτωχό σε πληροφόρηση τιμόνι, η φροντίδα που λείπει από το μηχανικό κιβώτιο των έξι σχέσεων και ειδικότερα από τον επιλογέα.
Λεπτομέρειες που στην προκειμένη περίπτωση δεν αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα του ιαπωνικού συνόλου, από τη στιγμή μάλιστα που στη συγκεκριμένη κατηγορία ελάχιστοι κατασκευαστές έχουν επιτύχει το απόλυτο και δεν έχουν αναζητήσει τη χρυσή τομή, νερώνοντας υπό τη Δαμόκλειο σπάθη του υψηλού κόστους, το κρασί τους.
Το Toyota Yaris GRMN μια ματιά:
Διαστάσεις (μέτρα): 3,945/ 1,695 / 1,510
Μεταξόνιο (μέτρα): 2,510
Κινητήρας (κ.εκ.): 1.798
Ισχύς (Ίπποι/σ.α.λ.): 212/6.800
Ροπή (Nm/σ.α.λ.): 250/4.800
Βάρος (κιλά): 1.135
Κατανάλωση (λίτρα καυσίμου/100 χλμ. στο μικτό κύκλο): 7,5
Εκπομπή CO2 (γραμμ./χλμ.): 170
Επιτάχυνση (0-100 χλμ./ώρα): 6,4 δευτ.
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 230 (ηλεκτρονικά περιορισμένη)
ΠΗΓΗ
http://auto.in.gr/presentations/article/?aid=1500191182