Από την 1η Νοεμβρίου έχει τεθεί σε εφαρμογή η νέα Οδηγία της Ε.Ε.
που αφορά την επισήμανση πληροφοριών για τα ελαστικά που πωλούνται στην αγορά.
Η συγκεκριμένη αφορά την απόδοση καυσίμου (αντίσταση κύλισης),
την πρόσφυση στο βρεγμένο και τον εξωτερικό θόρυβο των ελαστικών.
Στόχος είναι η αύξηση της ασφάλειας και της απόδοσης από τα οδικά μέσα μεταφοράς με τη προώθηση αποδοτικών,
ασφαλών και αθόρυβων ελαστικών.
Η ανάγκη μεγαλύτερης πληροφόρησης από τις εταιρείες κατασκευής ελαστικών
σχετικά με την απόδοση καυσίμου και άλλων παραμέτρων προέκυψε από το γεγονός
ότι οι καταναλωτές δυσκολεύονται να συγκρίνουν τις επιδόσεις διαφορετικών ελαστικών και εταιριών
λόγω απουσίας κάποιου προτύπου επισήμανσης και ενός εναρμονισμένου καθεστώτος δοκιμών.
Η Οδηγία βοηθά τους τελικούς χρήστες να είναι πιο ενημερωμένοι όταν επιλέγουν νέα ελαστικά.
Σύμφωνα με αυτή είναι υποχρεωτικό όλα τα ελαστικά που κατασκευάζονται από την 1η Ιουλίου 2012
και πωλούνται στην Ε.Ε. να φέρουν ένα αυτοκόλλητο ή μία ετικέτα σε κοντινή θέση,
ορατή από τον τελικό χρήστη πριν την αγορά.
ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΚΥΛΙΣΗΣ
Η αντίσταση κύλισης είναι μια δύναμη που δρα αντίθετα με την κατεύθυνση περιστροφής του ελαστικού.
Με το δεδομένο ότι τα ελαστικά ευθύνονται έως και κατά 20% για τη συνολική κατανάλωση ενός αυτοκινήτου
και μέχρι 35% για την κατανάλωση ενός φορτηγού, μία χαμηλή αντίσταση κύλισης είναι σημαντική.
Ας καταλάβουμε πώς λειτουργεί:
Λόγω φορτίου του οχήματος,το ελαστικό παραμορφώνεται στην επιφάνεια επαφής με το δρόμο
με αποτέλεσμα την απώλεια ενέργειας με τη μορφή θερμότητας.
Όσο υψηλότερη η παραμόρφωση τόσο μεγαλύτερη η αντίσταση κύλισης
και κατά συνέπεια η κατανάλωση καυσίμου και οι εκπομπές CO2.
Στην ετικέτα ελαστικού της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, η αντίσταση κύλισης εκφράζεται σε κατηγορίες,
από την A (η καλύτερη) έως την F για βιομηχανικά οχήματα και G για αυτοκίνητα (η χειρότερη).
Η διαφορά μεταξύ ενός ελαστικού C και ενός ελαστικού B μεταφράζεται σε μείωση ή αύξηση της κατανάλωσης
μεταξύ 2,5% - 4,5% για αυτοκίνητα και 5%-8% για τα φορτηγά.
ΑΥΞΗΣΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΤΟ ΒΡΕΓΜΕΝΟ
Η πρόσφυση στο βρεγμένο αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά ασφάλειας ενός ελαστικού.
Άριστη πρόσφυση στο βρεγμένο σημαίνει μικρότερες αποστάσεις φρεναρίσματος στη βροχή.
Υπάρχουν και άλλες σημαντικές παράμετροι ασφάλειας,
αλλά η πρόσφυση στο βρεγμένο επιλέχθηκε ως η πλέον κατάλληλη για τη σύγκριση διαφορετικών ελαστικών.
Στα ελαστικά αυτοκινήτων η διαφορά μεταξύ κατηγοριών σημαίνει αύξηση
ή μείωση της απόστασης ακινητοποίησης κατά περίπου 2,6 μέτρα όταν φρενάρουμε σε βρεγμένο δρόμο με 80 χλμ./ώρα.
ΕΠΙΠΕΔΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΘΟΡΥΒΩΝ
Ο θόρυβος από την κυκλοφορία επιβαρύνει το περιβάλλον και επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες όπως:
κυκλοφοριακή συμφόρηση, τύπος οχήματος, οδηγικό στυλ και αλληλεπίδραση ελαστικού-δρόμου.
Η τιμή που αναγράφεται στην ετικέτα δεν αφορά το θόρυβο που ακούει ο οδηγός στην καμπίνα,
αλλά τον εξωτερικό που συμβάλλει στην ακουστική ρύπανση.
Επομένως,
για τον περιορισμό της ηχορύπανσης από την κυκλοφορία συνιστάται η χρήση ελαστικών με χαμηλό εξωτερικό θόρυβο κύλισης.
Πηγή
http://www.zougla.gr/automoto/articl...-ton-elastikon