Η επιλογή κατάλληλου μπουζί (σπινθηριστής) είναι αρκετά πολύπλοκη γιατί υπάρχουν αρκετές παράμετροι που πρέπει να λυφθούν υπ όψη. Επίσης ίσως δε μας έχει περάσει απο το μυαλό, αλλά η σωστή ή λάθος επιλογή μπουζί μπορεί να είναι ανεπαίσθητη, αλλά μπορεί να κάνει και μεγάλο κακό στον κινητήρα μας.
Για να δείς διαφορά στη λειτουργία του κινητήραα πρέπει να το ψάξεις και να δείς μηπώς μπορείς να βάλεις θερμότερα ή ψυχρότερα μπουζί. Στην πράξη ισχύει ότι, με ένα συγκεκριμένο καύσιμο και για δεδομένο λόγο συμπίεσης, θερμότερο μπουζί δίνει προπορεία στην ανάφλεξη, ενώ με ψυχρότερο μπουζί καθυστερεί η ανάφλεξη.
Ας μπούμε τώρα στο κύριο μέρος της ερώτησης σου, δηλαδή τα πολυάκιδα μπουζί. Σωστά είπε ο 4afes1 ότι οι περισσότερες ακίδες παρατείνουν την διάρκεια ζωής των μπουζί. Επίσης πολύ σωστά όσες ακίδες και να έχει το μπουζί, μόνο μία θα δώσει σπινθήρα κάθε φορά. Δεν είναι όμως μόνο αυτά. Τα πολυάκιδα μπουζί δίνουν μεγαλύτερη ακρίβεια στο χρόνο ανάφλεξης (δηλαδή μπορούμε με μεγαλύτερη ακριβεία να ρυθμίσουμε ή πιο σωστά να προβλέψουμε, πότε θα γίνει ο σπινθήρας τους).
Για να το εξηγήσουμε χρειάζεται να ανατρέξουμε στη θεωρία της συμπεριφοράς παράλληλων όμοιων διακένων (τελικά το μάθημα Υψηλές Τάσεις δεν το παρακολούθησα τσάμπα!!!)
Ενα μπουζί στην ουσία είναι ενα διάκενο, στο οποίο εφαρμόζουμε μια τάση σαν αυτή του σχ 1. Ανάλογα με τις διαστάσεις του διακένου (απόσταση, λοιπά γεωμετρικά χαρακτηριστικά κτλ) χρειάζεται συγκεκριμένη τάση για να γίνει διάσπαση. Όπως φαίνεται και στο διάγραμμα 1, από τη στιγμή που θα δώσω τάση, μέχρι αυτή να φτάσει στην επιθυμιτή τιμή όπου θα διασπαστεί το διάκενο και θα προκλυθει σπινθήρας, θα περάσει κάποιος χρόνος. Αν εγώ θέλω να έχω αναφλεξη σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή θα πρέπει να δώσω συγκεκριμένη τάση καθώς επίσης να λάβω υπ όψη μου το χρόνο που χρειάζεται (βάση του διαγράμματος) να φτάσει η τάση στην επιθυμητή αυτή τιμη.
(Για το παράδειγμα αν θεωρήσουμε οτι η επιθυμητή τάση είναι το 1 βόλτ, η καθυστέρηση που εισάγεται απο τη στιγμή που θα δώσω τάση μέχρι αυτή να φτάσει το 1 βόλτ είναι 4 μικροδευτερολεπτα και πρεπει να λυφθεί υπ όψη για το σωστό χρονισμό του κινητήρα).
Υπάρχει όμως ενα μεγάλο πρόβλημα. Αν εγώ επαναλλάβω αυτή τη διαδικασία 100 φορές θα δώ ότι το διάκενο δλδ το μπουζί δεν δημιούργησε σπινθήρα πάντα στο 1 βόλτ. Υπήρχαν περιπτώσεις που ο σπινθήρας ήρθε νωρίτερα (διάσπαση για τάση λίγο μικρότερη απο 1 βόλτ) και άλλες που εμφανίστηκε αργότερα (διάσπαση για τάση λίγο μεγαλύτερη απο 1 βόλτ). Αυτές οι αποκλίσεις δεν είναι επιθυμητές γιατι εισάγουν ανεπιθύμητη προπορεία ή καθυστέρηση στην ανάφλεξη. Ας θεωρήσουμε ότι η πιθανότητα να συμβεί ο σπινθήρας ακριβώς στο 1 βόλτ είναι 50% (αυτό το νούμερο προσδιορίζεται πειραματικά: κάνουμε 100 δοκιμές και βλέπουμε ποίες είναι ακριβώς τη επιθυμητή χρονική στιγμή).
Ας βάλουμε τώρα ενα μπουζί με 2 ακίδες. Η πιθανότητα να συμβεί διάσπαση (δηλαδή σπινθήρας) στο 1 βόλτ κάθε άκιδας ξεχωριστα, είναι 50% (όπως παραπάνω). Να συμβεί σπινθήρας και στις 2 ακίδες ταυτόχρονα δεν γίνεται (πάντα η μια ακίδα θα προλαβαίνει την άλλη). Βάζοντας λίγα μαθηματικά και πιθανότητες στην αναλυσή μας, η συνολική πιθανότητα να προκληθεί σπινθήρας όταν η τάση είναι 1 βόλτ δίνεται απο τη σχέση στη φωτογραφία 2.
Με δεδομένη την πιθανότητα διάσπασης του μπουζί με μονή ακίδα στο 50% = 0,5 (υπολογιζεται πειραματικα), αν κάνουμε λίγες πράξεις θα δούμε οτι
για n=2 ακίδες η πιθανότητα διάσπασης για τάση 1 βόλτ είναι: 0,75= 75%
για n=3 η πιθανότητα να συμβεί ο σπινθήρας τη στιγμή που τον θέλουμε δηλαδή στο 1 βόλτ είναι 0,87 = 87%
τέλος για n=4 η πιθανότητα γίνεται 0,93 = 93%
Έτσι λοιπόν γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι με τα μπουζί με περισσότερες ακίδες μπορούμε να προβλέψουμε με μεγαλύτερη ακρίβεια τη στιγμή που θα δημιουργηθεί ο σπινθήρας και θα γίνει η ανάφλεξη.
__________________
COROLLA CLUB
Διοικητικό μέλος
Administrator Ειδικών Επιχειρήσεων
Κάντε τους δρόμους πιο ασφαλείς, είναι ευθύνη όλων μας...
Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη ranger : 26-03-08 στις 11:39.
|