Με αύξησή τους κατά 40% - 50% τα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων μπαίνουν από τον Ιανουάριο σε... τροχιά απογείωσης και αναμένεται να διπλασιαστούν με διαδοχικά κύματα ανατιμήσεων έως τον Ιανουάριο του 2012.
Η εκτίναξη των ασφαλίστρων θα είναι το επακόλουθο της αναπροσαρμογής έως και δεκαπλασιασμού των κατώτατων ορίων αποζημιώσεων για τροχαία ατυχήματα, ώστε να φθάσουν στα εξής ποσά:
Υλικές ζημιές: Το ελάχιστο ποσό ασφαλιστικής κάλυψης ορίζεται από 1ης Ιουλίου 2009 σε 500.000 ευρώ ανά ατύχημα από 100.000 ευρώ σήμερα, ανεξάρτητα από τον αριθμό των αξιώσεων των θυμάτων. Από 1ης Ιανουαρίου 2012 το ελάχιστο όριο κάλυψης θα ανέλθει σε 1.000.000 ευρώ.
Σωματικές βλάβες: Από την 1η Ιουλίου 2009 το κατώτατο όριο κάλυψης ορίζεται σε 2.500.000 ευρώ ανά ατύχημα, ανεξάρτητα από τον αριθμό θυμάτων, και σε 5.000.000 ευρώ από 1ης Ιανουαρίου 2012 (σήμερα το όριο είναι 500.000 ευρώ).
Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημάνουμε πως το υπουργείο Ανάπτυξης, κάνοντας δεκτή σχετική πρόταση της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, καταργεί τη διαζευκτική δυνατότητα βάσει της οποίας:
Θα μπορούσε να επιδικάζεται σε περιπτώσεις σωματικών βλαβών αποζημίωση ή ένα εκατομμύριο ευρώ ανά θύμα (ανεξαρτήτως αριθμού θυμάτων) ή σωρευτικά 5 εκατ. ευρώ, ανεξάρτητα από τον αριθμό των αξιώσεων των θυμάτων. Δέχεται, όπως προαναφέρθηκε, τη δεύτερη περίπτωση των 5 εκατ. ευρώ συνολικά για κάθε τροχαίο ατύχημα, που σαφώς περιορίζει και το ύψος των αποζημιώσεων που θα πρέπει να πληρώνονται εφεξής στα τροχαία.
Ενα εκατ. ευρώ ανά θύμα ορίζεται το κατώτατο όριο ασφαλιστικής κάλυψης για αυτοκίνητα που εμπλέκονται σε τροχαίο και μεταφέρουν άνω των 10 ατόμων (λεωφορεία).
Τη... θρυαλλίδα για την έκρηξη που θα χτυπήσει σε 1,5 μήνα την ασφαλιστική αγορά άναψε χθες ο επί της Ανάπτυξης υφυπουργός Γιώργος Βλάχος, δίνοντας προς «δημόσια διαβούλευση» το προσχέδιο προεδρικού διατάγματος, με το οποίο προσαρμόζεται η ελληνική ασφαλιστική νομοθεσία με την ισχύουσα κοινοτική οδηγία 2005/14/11.5.05.
Σε αυτήν την οδηγία προβλέπονται τα νέα σημαντικά αυξημένα ποσά ελάχιστης ασφαλιστικής κάλυψης, προς τα οποία θα πρέπει να προσαρμοστεί και η Ελλάδα. Δίδεται δε, όπως προαναφέραμε, η δυνατότητα να γίνει αυτό σε δύο στάδια από 1ης Ιουλίου 2009 το ένα και από 1ης Ιανουαρίου 2012 το δεύτερο και τελικό.
Τι θα σημάνει αυτό για τους ασφαλισμένους, πόσο θα επιβαρυνθούν τα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων από τον προσεχή Ιανουάριο και στη συνέχεια;
Ασφαλιστικές
Στελέχη ασφαλιστικών εταιρειών με δηλώσεις τους στο «Εθνος» προδιαγράφουν ένα αρχικό ποσοστό αύξησης 40% - 50%, που θα πλήξει την ασφαλιστική αγορά από τον Ιανουάριο και μετά έως και τα μέσα του 2009.
Εκτιμούν πως το ποσοστό αυτό απαιτείται προκειμένου οι εταιρείες να αντισταθμίσουν το κόστος των σημαντικά αυξημένων αποζημιώσεων που θα κληθούν να πληρώνουν από το καλοκαίρι του 2009 και μετά.
Τα ίδια στελέχη παρατηρούσαν σχετικά πως ήδη ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες εισπράττουν ασφάλιστρα ακριβότερα 30% - 40% σε σχέση με τα συνήθη τιμολόγια, από πελάτες τους οι οποίοι έχουν συνάψει συμβόλαια με αυξημένες παροχές - αποζημιώσεις που πλησιάζουν στα ποσά που καθορίζει η νέα κοινοτική οδηγία.
Η συνολική επιβάρυνση των καταναλωτών μετά τον Ιούλιο του 2012, οπότε και θα αρχίσει να εφαρμόζεται στο σύνολό του το νέο καθεστώς αποζημιώσεων (με τα αυξημένα έως δεκαπλασιασμού ποσά), προσέθεταν τα ίδια στελέχη, θα είναι ιδιαίτερα σκληρή.
Τα σημερινά ασφάλιστρα, μας είπαν, θα έχουν διπλασιαστεί στο βάθος της επερχόμενης πενταετίας.
Δεν απέκλειαν ακόμη το ενδεχόμενο να σημειωθούν αυξήσεις συνολικά έως 300% για κάποιες περιπτώσεις και πάντως σε συνάρτηση με το καθεστώς ανταγωνισμού που θα ισχύει στην ασφαλιστική αγορά και ιδιαίτερα στον κλάδο αυτοκινήτου.
Την επερχόμενη καταιγίδα ανατιμήσεων στα ασφάλιστρα αυτοκινήτων έχει επισημάνει με διαδοχικά δημοσιεύματά του το «Εθνος» (πρόσφατο 31.1.2007). Ιδιαίτερα αποκαλυπτικά είναι για το θέμα αυτό και τα ίδια τα στελέχη των ασφαλιστικών εταιρειών σε δημόσιες τοποθετήσεις τους.
Υπενθυμίζουμε σχετικά πως κατά τη γενική συνέλευση της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών (Ιανουάριος 2007) στελέχη του κλάδου αναφερόμενα στην 5η Κοινοτική Οδηγία και τις επιπτώσεις της αποκάλυπταν:
Τα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων θα αυξηθούν κατά 70% τουλάχιστον στην καλύτερη περίπτωση...
Τι σημαίνει αυτό; Θα αρχίσουμε να... προσαρμοζόμαστε στα ακριβότερα ασφάλιστρα των άλλων χωρών - μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης που είναι για αυτοκίνητο 1.300 κ.εκ.: Μ. Βρετανία 1.100 ευρώ, Ισπανία - Πορτογαλία 800 ευρώ και στην Ελλάδα μόλις 550 ευρώ.
Με τη νέα οδηγία, αναφέρθηκε στην ίδια εκδήλωση, τα ασφάλιστρα των ΙΧ στην Ελλάδα θα αναπροσαρμοστούν στα επίπεδα των υπολοίπων χωρών της ΕΕ.
ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
Αποζημίωση και από ΙΧ του Δημοσίου
Υποχρέωση αποζημίωσης για υλικές ζημιές και σωματικές βλάβες έχουν πλέον σύμφωνα με το σχέδιο του προεδρικού διατάγματος και τα οχήματα του Δημοσίου που εξαιρούνται από την υποχρεωτική ασφάλιση:
«Το Δημόσιο και τα λοιπά πρόσωπα που εξαιρούνται της υποχρεωτικής ασφάλισης έχουν έναντι αυτού που ζημιώθηκε τις υποχρεώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 6 του παρόντος για ζημιές που προκλήθηκαν από αυτοκίνητα οχήματα στην Ελλάδα ή στο έδαφος των άλλων κρατών μελών της Ε.Ε.».
Το άρθρο 6 της ισχύουσας νομοθεσίας προβλέπει μεταξύ άλλων ότι «η ασφαλιστική κάλυψη πρέπει να περιλαμβάνει την έναντι τρίτων αστική ευθύνη εξαιτίας θανάτωσης ή σωματικής βλάβης ή ζημιών σε πράγματα, στην οποία περιλαμβάνεται και η χρηματική ικανοποίηση για ψυχική οδύνη ή ηθική βλάβη καθώς και την αστική ευθύνη λόγω θανάτωσης ή σωματικών βλαβών έναντι των μελών της οικογένειας του ασφαλισμένου, οδηγού, ή κάθε άλλου προσώπου του οποίου η αστική ευθύνη καλύπτεται, ανεξάρτητα από δεσμό συγγένειας».
ΤΑ ΕΠΑΚΟΛΟΥΘΑ
Αναμένεται λουκέτο στις μικρές εταιρείες
Περισσότερα από 1,5 εκατομμύριο οχήματα έχασαν την τελευταία πενταετία οι μεγάλες ασφαλιστικές εταιρείες λόγω των χαμηλών ασφαλίστρων που προσφέρουν οι μικρές.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι με την οδηγία αυτή οι μικροί της αγοράς θα οδηγηθούν σε «λουκέτο», καθώς δεν θα είναι σε θέση να δίνουν τις αποζημιώσεις που προβλέπει η κοινοτική οδηγία. Επίσης, στο... ξεκαθάρισμα της αγοράς και στην ανάκτηση σημαντικού μεριδίου οχημάτων από την πλευρά των μεγάλων ασφαλιστικών εταιρειών συνέβαλε και η πολιτική του υπουργείου Ανάπτυξης.
Οι έλεγχοι που πραγματοποιήθηκαν την προηγούμενη τριετία είχαν ως αποτέλεσμα το κλείσιμο δεκάδων μικρών ασφαλιστικών που δεν πληρούσαν τους απαιτούμενους δείκτες φερεγγυότητας. Ετσι μεγάλο μέρος του πελατολογίου των μικρών επέστρεψε στις μεγάλες ασφαλιστικές.
ΧΑΡΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ - ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΩΝΑΣ
ΠΗΓΗ:ΕΘΝΟΣ