Η θεωρια πισω απο αυτη τη τεχνικη.
Εχουμε τα εξης μεγεθη:
>Στροφες κινητηρα: Ο αριθμος περιστροφων του στροφαλοφορου αξονα ανα λεπτο (πχ 4000rpm)
>Λογος Σχεσεων:
πχ
1η ταχυτητα 3προς1
2η ταχυτητα 2προς1
3η ταχυτητα 1,5προς1
4η ταχυτητα 1προς1
5η ταχυτητα 0,5προς1
Οι παραπανω λογοι μας δειχνουν πχ οτι οταν εχω δευτερα (2προς1) καθε 2στροφες του στροφαλου ο αξονας στο κιβωτιο κανει μια στροφη.Δηλαδη στις 4000rpm, το κιβωτιο στρεφεται με 2000rpm.
>Σχεση Διαφορισμου
Ας υποθεσουμε οτι το αμαξι με τους παραπανω λογους σχεσεων εχει σχεση διαφορισμου 4προς1.
Αυτο σημαινει οτι, για καθε 4 στροφες του αξονα του κιβωτιου, το διαφορικο μας κανει μια περιστροφη.
Δηλαδη στις 4000rpm στροφαλο, εχω 2000rpm κιβωτιο και επομενως 500rpm διαφορικο.
>Περιφερεια τροχου.
Ειναι το μηκος του τροχου. (Μηκος κυκλου = 2 * π * ακτινα).
Η ακτινα μας= Η ακτινα της ζαντας μας (15αρα,16αρα κλπ) + το προφιλ του ελαστικου
Το προφιλ του ελαστικου ειναι παντα ποσοστο % του φαρδους του ελαστικου.
Πχ ξερουμε το μηκος του τροχου, ας πουμε 2μετρα.
Τοτε σε ενα λεπτο ο τροχος εχει περιστραφει 500φορες (λογος διαφορισμου) και εχει διανυσει 500 * 2μετρα= 1χιλιομετρο.
Δηλαδη σε 1 λεπτο καναμε 1 χιλιομετρα.
Δηλαδη σε 60λεπτα η μια ωρα καναμε 60 χιλιομετρα.
Αρα παμε με 60χλμ/ω.
Αν βαλουμε τριτη τοτε:
Τη στιγμη που παταμε το αμπραγιαζ, δισκος και πλατω "ξεκολλανε". Οι στροφες της μηχανης πεφτουν επειδη δεν παταμε γκαζι και επειδη το συστημα μεταδοσης κοπηκε στη μεση.Ας πουμε οτι απο τις 4000rpm μηχανης επεσαν στις 2500. Αφου επεσαν οι στροφες της μηχανης επεσαν και οι στροφες του δισκου.
Ομως το υπολοιπο συστημα μεταδοσης της κινησης συνεχιζει να κινειται με την ιδια ταχυτητα.Απο το πλατο μεχρι τη ροδα. Αφου η ροδα κινειται με 500στροφες (παμε με 60χλμ/ω) ο αξονας του κιβωτιου κινειται με 2000στροφες εξαιτιας της σχεσης διαφορισμου 4προς1.Βαζοντας την τριτη ο αξονας συνεχιζει να κινειται με 2000 στροφες.
Αφηνοντας το αμπραγιαζ, δισκος και πλατο ξανακολλανε. Δηλαδη η μηχανη ειναι στις 2500 στροφες, ο αξονας του κιβωτιου στις 2000στροφες και η ροδα στις 500. Εχουμε τριτη μεσα. Για να τσεκαρουμε τα παραπανω νουμερα.
Κινητηρας 2500rpm και τριτη στο κιβωτιο. Αφου η τριτη ειναι 1,5 προς 1 τοτε θα πρεπει ο αξονας να κινειται με 2500/1,5 = 1667 στροφες... Ο αξονας ομως κινειται με 2000rpm. Που καναμε λαθος? Πατησαμε πολυ ωρα το συμπλεκτη και επεσαν περισσοτερο απο οσο επρεπε οι στροφες κατα την αλλαγη ταχυτητας. Το συστημα μεταδοσης σε αυτη τη περιπτωση θα αναγκασει το μοτερ να ανεβει απο τις 2500rpm στις 3000 ωστε να ισορροπησει τη κατασταση.
Αν οι στροφες ειχαν πεσει εξαρχης απο τις 4000 στις 3000 τοτε δεν θα υπηρχε προβλημα και η αλλαγη θα γινοταν κανονικοτα. Γιατι 3000/1,5=2000rpm κιβωτιου.
Τωρα ας υποθεσουμε οτι θελουμε να κατεβασουμε ταχυτητα.
Εχουμε επομενως τη ροδα να κινειται με 500στροφες αφου ειμαστε στα 60χλμ/ω και τον αξονα σταθερα στις 2000rpm.To μοτερ δουλευει οπως ειπαμε στις 3000στροφες.
Ας δοκιμασουμε και τους δυο τροπους αλλαγης. Τον κλασσικο (λανθασμενο) και το rev matching που συζητησαμε.
κλασσικος τροπος:
Αφηνουμε το γκαζι και παταμε το αμπραγιαζ.Οι στροφες πεφτουν πχ στις 2000 απο τις 3000 και βαζουμε δευτερα. Αξονας κιβωτιου και ροδα κινουντε με 2000 και 500rpm αντιστοιχα.Αφηνουμε το αμπραγιαζ και εχουμε:
Στροφαλο στις 2000, αξονα κιβωτιου στις 2000 και ροδα στις 500στροφες. Το συστημα μεταδοσης θα αναγκασει το μοτερ να ανεβει στις 4000rpm στιγμιαια. Γιατι 4000? Γιατι αφου το κιβωτιο ειναι στις 2000, και η δευτερα ειναι 2προς1 τοτε ο στροφαλος πρεπει να ειναι στις 4000. Αυτη η στιγμιαια μεταβαση απο τις 2000 στις 4000 μεταφραζεται στο κλασσικο κλωτσιμα που νιωθουμε κατα το κατεβασμα και στον δυνατο ηχο απο το μοτερ. Ο κινητηρας επειδη κανει ολη αυτη τη δουλεια βιαια προφανως και φθειρεται πολυ, και φυσικα καταναλωνει και extra βενζινη.
Rev Matching:
Παταμε αμπραγιαζ,βαζουμε δευτερα και παιζουμε παραλληλα με το γκαζι μεχρι το στροφομετρο να δειξει 4000στροφες.Αφηνουμε το συμπλεκτη, και το μοτερ δουλευει στις 4000, το κιβωτιο στις 2000, και η ροδα στις 500. Κατα το κατεβασμα, το μοτερ δεν κλωτσησε δεν εκανε θορυβο και γενικως ολα εγιναν απολυτως ομαλα.
|