"Το 0-30W,0-40W, 5-30W, 5-40W δεν ειναι καλα λαδια για ελλαδα. Αυτα ειναι για αυτοκινητα που κινουνται μονιμα σε ψυχρα κλιματα με υπο του μηδενος βαθμους. Καθε ενα ιξωδες (πολυτυπο) ειναι καταλληλο για μια ζωνη κλιματος. Για την ελλαδα και γενικα για 5 εως 40+ βαθμους τα 10-40W ειναι τα καλυτερα. Για -5 εως 35 τα 5-40W. Αυτοι οι δυο τυποι κανονικα πρεπει να μπαινουν στα αυτοκινητα μας, αλλα...οτι πουλαει για την ευρωπη πουλαει και για μας. Αν περιορισουμε ακομα και αλλο την ζωνη τοτε θα ξεχωρισουν ακομα πιο ευκολα, ετσι για 15 εως 40+ C 10-40W και για -5 εως 25C τοτε 5-40W.
Το ιξωδες ειναι η ρευστοτητα του λαδιου σε μια καθορισμενη θερμοκρασια. Οσο πιο χαμηλο τοσο πιο λεπτορευστο και το αντιστροφο.
Οι κινητηρες θελουν το λαδι να εχει σταθερη ρευστοτητα κατω απο ολες τις συνθηκες, ειτε κλιματολογικες ειτε λειτουργιας του κινητηρα. Δηλαδη οταν ειναι κρυος ο κινητηρας και βαζουμε μπροστα δεν θελουμε το λαδι να εχει πηξει γιατι αλλιως δημιουργουνται τεραστιες καταστρεπτικες για ολο τον κινητηρα ζημιες (οι περισσοτερη φθορα σε εναν κινητηρα ειναι οταν παιρνει μπροστα κρυος ή οταν εχει υπερθεμανθει). Επισης οταν ειναι ζεστο το κλιμα να μην ειναι πολυ λεπτορευστο στην διαδικασια εκκινησης. Απο την στιγμη που θα ειναι ζεστος παλι παιζει ρολο η θερμοκρασια περιβαλλοντος. Γιατι? Πρωτον και κυριο ειναι οτι ο εισερχομενος αερας εχει αλλη θερμοκρασια στον θαλαμο καυσης με συνεπεια να επιρρεαζει αυξανοντας την θερμοκρασια της κεφαλης πιστονιου το οποιο ψυχεται απο το λαδι (αρα το λαδι ζεσταινεται περισσοτερο). Δευτερον ολα τα συστηματα ψυξης του κινητηρα εχουν καθυστερηση στην αποβολη θερμοτητας, ενω εσεις βλεπετε ειτε καλοκαιρι ειτε χειμωνας σταθερα την ενδειξη στους 92C το καλοκαιρι ο κινητηρας λειτουργει σε πιο υψηλες θερμοκρασιες αφου στιγμιαια ξεπερναει αυτους τους βαθμους που το οργανο δεν μας δειχνει λογω μειωμενης ευαισθησιας (αν εδειχνε η βελονα θα επειζε ασταματητα). Τριτον τα ψυγεια λαδιου ή ψυχομενες βασεις φιλτρου λαδιου το καλοκαιρι δεν μπορουν να κρατησουν την θερμοκρασια λαδιου χαμηλα.
Ετσι δημιουργηθηκαν τα πολυτυπα λαδια= μεταβλητο ιξωδες αναλογα την θερμοκρασια. Η ρευστοτητα αλλαζει με στοχο να μεινει σχεδον ιδια (οσο δυνατον) σε ολες τις θερμοκρασιες.
Το αρχικο νουμερο διχνει την ρευστοτητα σε χαμηλη θερμοκρασια περιβαλλοντος. Το δευτερο διχνει την ρευστοτητα σε υψηλη θερμοκρασια περιβαλλοντος.
Μα καλα θα μου πειτε, αφου το δευτερο νουμερο ειναι ιδιο και στο 0-40W, 5-40W, 10-40W γιατι πιο πανω ειπες οτι το 5-40W με το 10-40W εχουν κανονικα αλλο οριο ανωτατης ζωνης? Δεν θα επρεπε να εχουν το ιδιο? Οχι, ειπαμε τα πολυτυπα προσπαθουν να λυσουν ενα προβλημα αλλά δεν ειναι απολυτη η συμπεριφορα τους. Στα ακρα δεν παρουσιαζουν την ιδια ρευστοτητα και ετσι ενα λαδι που ξεκιναει απο πιο χαμηλη θερμοκρασια απο ενα αλλο και καταληγουν στην ιδια υψηλη, αυτο που θα εχει σταθεροτερη τιμη ρευστοτητας στην υψηλη θερμοκρασια θα ειναι αυτο που εχει την μικροτερη ψαλιδα.
Θα εχετε ακουσει οτι τα καλα λαδια ειναι τα 5-40, 0-40, 0-30 κτλ και οσο περνανε τα χρονια ακουτε ολο και πιο μικρο νουμερο. Γιατι? Επειδη επιτελους εφτιαξαν λαδι για τους ευρωπαιους που εχουν αρκετους μηνες με -10 βαθμους και εως 15. Ε εκει το καλοκαιρακι με τους 27 εως 32 φανταζει λιγο στην καταπονηση με ενα λεπτορευστο λαδι. Ηταν δυσκολο να φτιαξεις ενα λαδι που να ξεκιναει με ρευτοστητα σταθερη απο χαμηλες θερμοκρασιες και να φτανει και στις ψηλες. ΔΕΝ ειναι για μας ομως. Η προ πολυτυπου ιξωδες εποχη ειχε τα αυτοκινητα να κινουνται με 30αρι λαδι ή με 40αρι στην ελλαδα, σημερινοι κινητηρες θα επαιρναν 20 με 30 αλλά αυτο ηρθε να αντικαταστησει το πολυτυπο.
Αν και οι συγχρονοι κινητηρες οντως εχουν σχεδιαστει για πιο λεπτορευστα λαδια απο οτι οι παλιοι. Και ενδεικτικα εχουν αλλαξει οι ανοχες, η αντλια λαδιου καθως και οι διοδοι λαδιου (στενεψαν) και ολα αυτα για να λειτουργουν με το λαδι που πρεπει και σωζει στις κρυες συνθηκες. Αμα π.χ βαλεις 5-40 σε εναν παλιο κινητηρα αυτος δεν θα σηκωνει πιεση λαδιου, δεν θα λιπαινονται τα εξερτηματα και θα κολησει καποια στιγμη.
Αυτο παθαινει εσενα με το 0-30W, μενει απο πιεση λαδιου το αυτοκινητο αφου το νερακι (πλεον) δεν βρισκει αντισταση στις διοδους και τρεχει χωρις να υπαρχει πιεση. Επισης η αντλια λαδιου δεν μπορει να "πρεσαρει" το "νερο", γυριζει και δεν μπορει να το παρασυρει ωστε να δωσει παροχη.
Για μενα αθηνα 10-40W και θεσσαλονικη και βορειοτερα 5-40W.
Καλο ειναι να μην αλλαζουμε ουτε μαρκα ουτε τυπο λαδιου. Μονο αν ξερουμε οτι αναγκαστικα θα παμε σε πολυ παγωμενα κλιματα.
ΥΓ. μου αρεσουν τα Motul και τα Selenia 20K.
ΥΓ2. προτιμω ενα φθηνοτερο λαδι και στα μισα χιλιομετρα (7.500) παρα ενα ακριβο -ακομα και το ακριβοτερο- στα 15.000χλμ. Αυτο επειδη το λαδι παιζει τον ρολο του καθαριστικου και με τα χιλιομετρα "σπαει" οσο καλο και να ειναι, με αποτελεσμα να ειναι χειροτερης ποιοτητας απο το φθηνο στα χιλομετρα αυτα και μετεπειτα απο αυτα που θα αλλαζαμε το φθηνο.
ΥΓ3. Αν δεν βγαζετε και πολυ νοημα ειναι επειδη γραφω αλλά ειναι αργα."
Το βρηκα σ'ε να φορουμ μιας που κανενας δεν αναφερει τι στο καλο ειναι το ιξωδες, οι αριθμοι κτλ.
Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη TOLIS EE80 : 04-09-07 στις 22:56.
|