Επι του θέματος. Το Ι.Ε.Κ ΔΕΛΤΑ στο μηχανολογικό του τμήμα έχει όλα σχεδόν τα σπασμένα μοτέρ απο T-Sport (VVTL-i), που έχουν συμβεί να σπάσουν εδώ στην Αθήνα ή και απο γύρω. Οι πιό συνήθεις τρόποι να σπάσει ένα τέτοιο μοτέρ είναι οι πολλοί κόφτες, οι διαφόρων ειδών λάθος αλλαγές, τα πολύ απότομα κατεβάσματα (ιδιαίτερα σε ρυθμούς και περιβάλλον πίστας), τα μπασίματα στο lift χωρίς να έχουν ζεσταθεί καλά τα λάδια και οι κρύες εκκινήσεις (ιδιαίτερα τον χειμώνα). Δηλ. θέλει ζέσταμα πρώτα τουλάχιστον 2-3-4 λεπτά ανα περίπτωση (καιρού), να διασταλούν πλήρως τα πιστόνια, να πάρουν το τελικό τους σχήμα μέσα στον κύλινδρο, να ζεσταθεί και ο κινητήρας ώς το πρώτο <<κλίκ>> της βελόνας στο καντράν, ώστε το πιστόνι πλήρως διεσταλμένο να μήν χτυπάει στα εσωτερικά τοιχώματα του κυλίνδρου (όταν είναι κρύο και συσταλμένο είναι μικρότερο) και με τον καιρό <<τζογάρει>> ο κύλινδρος μέσα, απο την λάθος κίνηση του πιστονιού μέχρι να ζεσταθεί, δηλ. κάνει όχι μόνο την παλινδρομική κίνηση, αλλά και μετακίνηση κατα τον εγκάρσιο άξονα του πιστονιού (δεξιά αριστερά) κι αυτό εν ολίγοις, δημιουργεί με τον καιρό κενά σε διάφορα εσωτερικά σημεία του κυλίνδρου και μεταξύ έξω μέρους πιστονιού (όσο πιό συσταλμένο το πιστόνι και κρύο τόσο το χειρότερο) και με τον καιρό άν γίνει η αρχή, θα περάσουν κάποια στιγμή τα καυσαέρια μετά το τελικό στάδιο της καύσης, τη στιγμή που το πιστόνι τα διώχνει στο άνω νεκρό του σημείο, απο κάποιο κενό που έχει εκ των προτέρων δημιουργηθεί και ώς αποτέλεσμα να κολλήσει το πιστόνι όπως ξέρουμε σε ανάλογες περιπτώσεις, θα χαλάσει, ραγίσει τον κύλινδρο ή και να τα σπάσει όλα μέσα άν είναι προχωρημένη κατάσταση (μπιέλες, βαλβίδες ελατήρια κ.τ.λ). Αυτό το αποτέλεσμα προκαλείται στα περισσότερα αμάξια (και ιδιαίτερα της πιό καινούριας τεχνολογίας) μετά απο κάποια χλμ., ανάλογα και την δεδομένη αξιοπιστία του κάθε κινητήρα και όπου δέν δίνουμε ίσως αυτή την απαραίτητη προσοχή (του ζεστάματος του μοτέρ πάντα) και άν δέν προκαλούνταν αυτό το αποτέλεσμα, θα μπορούσε το μοτέρ να αντέξει αρκετά ακόμη περισσότερο καιρό. Απλά συμβαίνει πιό εύκολα σε ανάλογα υψηλών επιδόσεων αυτοκίνητα όπου όσο πιό μεγάλη ιπποδύναμη, ροπή, στροφάρισμα ενός αμαξιού, τόσο πιό γρήγορα προκαλείται αυτό το φαινόμενο μέσα στον κύλινδρο άν δέν δίνεται η κατάλληλη προσοχή. Ένας άλλος παράγοντας που συμβάλει να σπάσει ένα τέτοιο μοτέρ, είναι όταν δέν έχει πολύ λάδι μέσα και έχει καταναλωθεί (σε συνδυασμό και με κρύο κινητήρα) και όταν δέν έχουν διασκορπιστεί τα λάδια καλά απο το κάρτερ σ'αυτή την περίπτωση, το φίλμ λαδιού που δημιουργείται μεταξύ των κινούμενων μηχανικών μερών, δέν ξαναδημιουργείται τόσο γρήγορα όσο σε νορμάλ κατάσταση λειτουργίας και φθείρονται έτσι παραπάνω τα μέρη και με τον καιρό επιδεινώνεται η κατάσταση. Στην καλύτερη περίπτωση (και πιό συνήθης), δημιουργούνται <<τζόγοι>> μεταξύ των μερών και προκαλείται η συνήθης πτώση απόδοσης με τα χρόνια (σ'αυτό βέβαια συμβάλλουν και άλλα). Και ακόμη πιό πολύ συμβαίνουν αυτά πιό εύκολα, άν το λάδι είναι παχύτερου ιξώδους, όπου δέν θερμαίνεται το ίδιο γρήγορα με ένα λεπτύτερο και πόσο μάλλον ένα Fully Synthetic. Βέβαια καίγεται πιό γρήγορα (το φούλ συνθετικό), αλλά η μελλοντική προστασία που παρέχει, αξίζει και ιδιαίτερα σε υψηλότερης απόδοσης κινητήρες, ένα καλό φούλ συνθετικό λάδι με πολύ λεπτό ιξώδες επιβάλλεται. Και αλλαγές στα λάδια στα προβλεπόμενα ή και 1000-2000 χλμ. νωρίτερα και ειδικά όλα τα μοτέρ της Toyota θα αντέξουν αρκετά ..........
