Η πιθανότητα για οβάλ είναι αρκετά μεγάλη, δεδομένου ότι μιλάμε για 4ΖΖ πρώτης γενιάς (του 2000). Επιβεβαιώνεται εν μέρει και από το λαδοκάψιμο, αν και αυτό μπορεί να οφείλεται και σε κολλημένα ελατήρια πιστονιών.
Το πρόβλημα με τα xZZ μπλοκ είναι ότι δεν παίρνουν ρεκτιφιέ στους κυλίνδρους, καθώς έτσι καταργείται η ειδική επίστρωση νικασίλ. Οπότε τα oversized πιστόνια δεν είναι 100% σωστή λύση, όσον αφορά την αξιοπιστία.
Αποσπάσματα από
εδώ:
The cylinder block - aluminium "open deck" with thin cast iron
liners. thin-walled cast iron liners.It was the second, after a series of MZ, Toyota experience to introduce mass "alloy engines. The
liners are fused into block and their special rough outer surface promotes strong connection. Advantage - engine weight reduced to ~100 kg instead of 130 kg of iron cast predecessor of the same displacement.
The great disadvantage of all new Toyota engines - their "disposable".
Reboring possibility does not provide, proper replacement of liners is impossible in principle (of course, in despair, these engines are subjected to overhaul, with liners replacement using non-original parts or matched counterparts from other brands). The problems exist even with oversize crankshaft bearings.
Προσωπική γνώμη είναι ότι ο σωστός υπερκυβισμός ξεκινάει από το σωστό block. Δεν αξίζει να ξεκινήσεις τη διαδικασία με οβάλ κυλίνδρους ή ρεκτιφιέ σε αυτούς.